Ontwerp Saxion studenten kruising Broekstraat

10-12-2019
0 reacties

Er zijn diverse kruisingen op de Nettelhorsterweg waar we de verkeersveiligheid willen verbeteren. De kruising met de Broekstraat heeft extra aandacht, omdat hier dagelijks kinderen oversteken naar de Daltonschool. Het project ‘slimme signalering’ moet antwoord geven op de vraag: “Hoe kunnen we het kruisen van de weg door wandelaars, fietsers, automobilisten, afslaand verkeer, landbouwvoertuigen, vrachtverkeer en wild met behulp van innovatie veiliger maken?

Het doel van het onderzoek is het inventariseren van knelpunten en het testen van innovaties op het gebied van mobiliteit. De succesvolle innovaties kunnen in een later stadium mogelijk op meer wegen worden toegepast.

Voor het onderzoek is een projectteam samengesteld met vertegenwoordigers vanuit het burgerinitiatief, provincie Gelderland, de Dalton Basisschool Nettelhorst, kennisinstituten en diverse marktpartijen. Niet alleen is gebruik gemaakt van technische kennis, ook een gedragspsycholoog doet mee. Weggebruikers worden gevraagd hun reactie te geven op het effect van mogelijke innovaties.

In het voorjaar van 2019 heeft een groep studenten van Hogeschool Saxion diverse bestaande en nieuwe slimme signaleringen door middel van een Multi Criteria Analyse beoordeeld. Deze oplossing kwam als beste uit de bus.

Werking van de voorgestelde oplossing

Bij het kruispunt wordt een bewegingssensor geplaatst. De sensor staat in verbinding meteen modem, die bijvoorbeeld in een kastje aan een lantaarnpaal in de buurt geplaatst wordt. Dit modem verwerkt vervolgens de data. De bewegingssensor kan onder andere bepalen wat de snelheid van een weggebruiker is, om wat voor weggebruiker het gaat (fietser, automobilist) en de route die deze neemt. Aan de hand van deze gegevens kan vervolgens bepaald worden wat voor acties het kruispunt “onderneemt”.

Bij het kruispunt kan dan signalering geplaatst worden, die weggebruikers informeert over andere aankomende weggebruikers. Deze signalering kan bestaan uit een geluidssignaal, een verkeerslicht of zelfs in de weg geplaatste lichten. Deze signalering gaat in werking indien de sensor “ziet” dat bijvoorbeeld een fietser gebruik wil gaan maken van he kruispunt. Via matrixborden kan dan een eventueel aan komen rijdende automobilist op de hoogte gebracht worden van de fietser. De fietser wordt op zijn/haar beurt weer via een ander matrixbord op de hoogte gebracht van de aankomende auto. Indien een ander soort voertuig, zoals een tractor nadert, zal het matrixbord dit voertuig weergeven.

Het voordeel van deze toepassing is dat elke weggebruiker wordt waargenomen en dat het niet afhankelijk is van de aanwezigheid van een mobiele telefoon of ander dergelijk systeem. De matrixborden zijn ook voor het verkeer dat voorrang heeft geplaatst. De projectgroep heeft hiervoor gekozen omdat gedacht wordt dat het wel invloed heeft op de alertheid van bestuurders van voertuigen over de N825.

Afbeeldingen

Twitter

0  reacties

Cookie-instellingen